måndag 23 juli 2012

Kosttillskott under diet

Jag äter helst mat men jag tror att kosttillskott kan hjälpa till på ett bra sätt för att nå sina mål men aldrig motsvara vanlig mat och det är just det som kosttillskotten skall vara till för, något extra till sin vanliga hälsosamma och varierande kost . Just nu håller jag mig till tre olika kosttillskott, alla från Olimp Sport Nutrition ett välkänt och bland de störta kosttillskotttillverkare i världen.

Det är främst innan, under och efter träningen jag använder mig utav de två tillskotten, aminosyror (= protein i sin mest nedbrutna form) och kolhydrater i sin snabbaste form.

Nu under diet kör jag även ett långsamt protein som jag tar innan läggdags på kvällen.

Anabol och katabol
Ordet anabol betyder att något är "uppbyggande", vanlig mat är något anabolt och exempelvis är aminosyror något som hjälper till tillsammans med träning och god kosthållning att bygga upp kroppen. Motsatsen till anabol är katabol som betyder att något är nedbrytande.

Aminosyror

Text tagen från sportkost.se 
Aminosyrorna är enklet uttrykt proteinets minsta beståndsdelar. Det finns ca 20 aminosyror varav 8 är essentiella (EAA = essential amino acids) som kroppen inte kan tillverka själv och som vi måste få i oss via kosten. Kroppen använder aminosyror till immunförsvar, muskeluppbyggnad samt energikälla. Aminosyror har specifika uppgifter enskillt eller tillsammans i föreningar. För tränande är aminosyror ett gott hjälpmedel för att kunna förbättra all form av återhämtning. Aminosyror kan dessutom vara ett alternativ till proteinpulver efter träning för de som vill gå ner i vikt eftersom dessa produkter ger mindre kalorier.

Dessa aminosyror använder jag mig utav tiden kring min styrketräning och även innan  morgoncardio.


Kolhydrater

”Fönstret” direkt efter träning är viktigast för näringsupptag och återhämtning/tillväxt. Potentialen för återsyntes av glykogen (lagrad energi) är på sitt maximum 30-60 min efter träning, och är signifikant förhöjd under de närmaste 2 timmarna. Under denna tid ska man äta kolhydrater med högt GI (sk. snabba kolhydrater). Detta gör att glykogennivåerna kan återhämta sig till grundnivå på 24 timmar. Insulinkänslighet, aminosyratransport och proteinsyntes är också förhöjd under denna tid. Studier har visat att en kombination av protein och kolhydrater under denna period maximerar proteinsyntes, bildandet av glykogen och minimerar proteinkatabolism.

 Carbonox är de kolhydraterna jag använder mig utav och jag har precis börjat smaka på denna produkt i smaken citrus (har innan kört med jordgubbssmak som också är god) och den är otroligt god så den smaken måste ni prova om ni använder er av denna produkt eller tänker prova :) 

Dessa två produkter, aminosyror och snabba kolhydrater, hjälper mig att återhämta mig efter varje pass och fylla på de depåer som behöver påfyllas för bra återhämtning och sedan är de goda smakmässigt också :) Och jag känner mig mer återhämtad inför varje passen sedan jag började med denna komination!

ProLong tar jag på kvällen innan läggdags och jag måste säga att detta är det godaste bland/kaseinproteon för långsamt upptag jag provat. Jag skakar iordning drinken med lite vatten en stund innan jag skall dricka den för att sedan skaka den med lite mer vatten en stund senare, då slipper jag den korniga konsistensen som uppstår när det innahåller kaseinprotein.


Alla produkter finns att köpa hos sportkost.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!