onsdag 9 maj 2012

Ät för resultat!


Äta rätt och äta mycket (tillräckligt) är receptet för att bygga muskler! Sedan årsskiftet har ju mitt mål med träningen varit att bygga mer muskelmassa och som det verkar jag jag lagt på mig mer muskelmassa sedan i januari :) Mycket hänger på träningen, regelbunden varierad styrketräning med bra kontakt och tunga vikter, men om man inte äter så kommer inte heller resultatet mer muskelmassa. Så kosten är viktigare än träningen skulle jag säga, båda är viktiga och även så vilan är också otroligt viktig, men kosten ett strå vassare!

Plusbalans för mer muskelmassa, ingen stor plusbalans behövs men större intag än vad man gör av med!
Minusbalans för viktnedgång, liten minusbalans för att sakta gå ner i fettmassa och samtidigt behålla muskelmassa = diet!

Jag tänkte här berätta vad och hur jag käkat sedan januari. Vad jag byggt av helt enkelt :)

Kesella- vill inte veta hur många burkar jag käkat de senaste månaderna men många är det! det perfekt mellanmålet!
Keso- Också perfekt till mellanmål, tröttnat lite just för tillfället men i början av året gick det åt ett antal burkar
Gröt på fiberhavregryn- stående frukost!
Ägg i alla former!
Frukt- Goda kolhydrater som piffar till både frukosten och mellanmålen. Främst äpple och banan har jag käkat.
Grönsaker- Goda kolhydrater till lunch och middag. Gurka, paprika, majs, morot, massor av broccoli och ärtor. Spenatsoppa med ägghalvor är en ny favorit!
Nötfärs- kan varieras i mängder! Jag använder mig av 10-12% ren nötfärs. Till chilicorncarne, köttfärslimpa (ny favorit), tacos, köttfärssås och mycket annat.
Lax- Tror jag vi ätit nästan varje vecka! Gott och innehåller bra omega-3fettsyror!
Grovt bröd/knäkebröd- till mellanmål eller till middag/lunch. Med bregott mellan på!
Potatis, råris, fullkornspasta och bulgur- till lunch och middag!
Ost 10%- proteinrikt och jättegott på knäckemacka med lite kaviar på :)
Nötter och frön- Jag har främst käkat lite sötmandlar, caschewnötter, valnötter eller solosfrön nästan varje dag. Tar cirka 5-10 nötter/mandlar och håller mig till 1 msk frön.
Kyckling och torsk- inte lika mycket som jag ätit nötfärs och lax men bra proteinkällor till lunchen och middagen!
Räkor- till sallad!
Tonfiskburk- när jag snabbt behöver göra lunch är tonfisk perfekt och gott!
Bär- framförallt är hallon och jordgubbar favoriterna. Gott till smootie tillsammans med kesella! Gojibär är också gott att piffa till många mellanmål med!
Mejeriprodukter- lättmjölk och smaksatt fil.
Lättostkaka- gott till mellanmål!

Kosttillskott jag använt:
Aminosyror- innan och under träning
Snabba kolhydrater-  innan och ibland efter träning
Vassleprotein- Ibland efter träning och till mellanmål
Kreatin- i perioder, särskillt vid de tunga styrkeperioderna

Dryck:
Vatten!
Kaffe
Funlight eller cola light ibland.

Hur jag käkat:
6-7 mål om dagen alla dagar i veckan!
Mycket protein!
Blir jag hungrig äter jag!
Extra viktigt med maten innan och under och efter träning, då är den bästa tiden för bra upptag och för att musklerna skall kunna återhämta och bygga upp sig optimalt!
Ingen kcalräkning, utan jag har gått på ögonmått och känsla!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!