torsdag 31 juli 2014

Mer avslappnad nu

3:e maj stod jag på scen och snart har det gått 3 månader sedan jag var i min bästa tävlingsform, de senaste 3 månaderna har det hänt en hel del som inte varit träningsrelaterade. Innan 3 maj, under dieten, var det mycket träning och diet i skallen på mig och denna gången efter tävling har jag haft en lång och välbehövlig paus från all träning och diettänkande. En väldigt välbehövlig paus som fått mig att titta och tänka på hela diet- och tävlingsprocessen liksom utifrån och skall jag vara ärlig är jag idag inte säker på om jag skall genomgå en tävlingsdiet igen. Hela processen under diet och tävling är otroligt kul samtidigt så otrolig jobbig för kroppen och knoppen många gånger, en process som jag idag inte vet om jag vill göra om igen. Samtidigt saknar jag formen som jag hade inför tävlingarna, kanske inte den just precis innan tävling då jag kände mig så smal och tom på energi, men den formen jag hade några veckor innan saknar jag och vill få igen. Idag väger jag ca 8kg mer, känner mig mer avslappnad, trivs med min kropp och träningen är rolig igen. Träningen var rolig och gick som på räls under dieten fram till tävlingarna men efteråt var jag så mätt på allt som hade med träning att göra så jag är väldigt glad idag att jag börjar tycka gymmet är roligt igen. Roligast är att jag nu tränar när jag har lust och vad jag har lust med.

Jag gillar att ha mål uppsatta och träningschema att följa så det har jag även idag, som jag nu följt sedan jag kommit igång mer ordentligt med träningen i 2 veckor, men det känns inte som på samma sätt som under tävlingsdiet, det är liksom mer avslappnat på något vis som är svårt att förklara. Under diet är träningen och kosten så planerad in i minsta detalj och nu finns bara en plan som inte är i detalj som jag tror gör att det känns mer avslappnat.

Balansen till kosten börjar också komma först nu, svårt att gå från att ha ett spikat kostschema till att inte ha något alls och övergå till att äta bra och balanserat utan att ha det på papper. Efter tävling och under resan åt jag vad jag ville och mycket nyttigt och onyttgt åkte ner. Nu på hemmaplan börjar rutinerna komma med att äta ofta och bra mat, unna mig ibland och framförallt känna att kroppen är i balans. Det är svårt att hitta denna berömda balans, men jag jobbar på att finna den.

Canadaresan har verkligen gjort mig gott, blivit en mer avslappnad person som tar allt lite mer som det kommer, planerar mindre och njuter mer av dagen som den kommer. Mindre måsten i skallen på mig nu :)

Men jag måste bara säga, innan jag avslutar detta inlägg att jag absolut inte ångrar något gällande mina tävlingssatsningar och tävlingar, jag är glad att jag genomfört dem och stått på scen, de har givit mig mycket kunskap om min egen kropp, personlig utveckling, roliga upplevelser, utmaningar och minnen :) Och kanske kommer suget tillbaka på att tävla igen, vem vet :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!