söndag 20 april 2014

En lång resa

Ja en lång resa har det varit och då tänker jag just på dieten som nu befinner sig på upploppet och jag tänkte se tillbaka lite på den här dieten och sammanfatta den lite fint :)

I höstas startade jag upp dieten, 30 veckors dietande, såhär i efterhand har jag behövt alla dessa veckor men samtidigt känns det för kroppen att det varit lite för länge. Har verkligen lärt mig till nästa gång att hålla en bättre offseasonform för att kunna korta ner min tävlingsdiet! Samtidigt som denna dieten varit lång och att det känns så, så har tiden gått fruktansvärt fort så på ett sätt känns det inte som en så lång tid.

Målet har ju hela tiden från start att nå min bästa tävlingsform, gå ner i vikt och behålla muskelmassa. Och såhär på upploppet kan jag säga att jag uppnått detta målet. Jag väger mindre vid det här laget än vid mina tidigare dieter och med en ökad muskelmassa. Så min uppbyggnadsperiod med den viktuppgången jag hade har gett resultat i en förbättrad fysik och ökad muskelmassa.

Jag upplever den här dieten som kämpigast fast samtidigt som den lättaste. När det känts bra har det verkligen rullat på lätt och när det känts jobbigt har det verkligen varit kämpigt! Har verkligen fått jobbat med motivationen vissa stunder det senaste halvåret.

Jag har gjort mina upplägg själv denna dieten, med ett gott stöd av min coach. Hon har gett sina supertips och råd längst vägen och det har känts jättebra att styra mina upplägg själv.

Mycket träning har det blivit, vill inte veta hur många intervaller och cardiotimmar jag kört totalt denna dieten! Har nog slitit mycket på gymmets crosstrainers! Styrketräningen har varit i ungefär samma dos dieten igenom, med lite variation gällande repetitioner och set. Men sammanfattningsvis har jag kört tungt och under nästan hela dieten behållt min styrka och ibland tillochmed ökat bland vikterna. Det är nu nu mot slutet, uppskattningsvis sista månaden, som styrkan minskats ner. Och det är just den sista tiden som kroppen känts helt slut och ville inte vara med på noterna alls, så då sa coachen till mig att vila och sedan dess har jag kört det lugnare på cardiofronten och kroppen har varit med på noterna igen :)

Skadefri och frisk! Tidigare dieter har det alltid dykt upp något mot slutet som gjort ont, knän eller axlar, men inte denna dieten vilket ju varit positivt då jag kunnat köra det jag velat och behövt. Inget som har begränsat mig där. Kom ihåg att jag blev sjuk första dietveckan, men sedan dess har jag hållt mig frisk vilket ju också har varit positivt. Om jag får gissa så är det väl det första jag blir, sjuk, direkt jag slappnar av ordentligt nu efter tävlingarna. Drar väl på mig något när jag skall sitta 10 timmar i ett flygplan bara några dagar efter tävlingarna. Men bara att hoppas att kroppen orkar stå emot!

Kläderna var nästintill för små när jag startade dieten, många av mina plagg satt lite för obehagligt tajt och nu är allt för stort. Men då har jag ju gått ner ett antal kilon på vägen, över 15kg. Så att kläderna nu sitter lite löst är inte så konstigt alls. Bara träningskläderna som sitter bra :)

Nu bara längtar jag till scenen och få gå i mål och efter det få äta upp mig litegranna :)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!