måndag 27 maj 2013

Formsvammel och inspirerande personer

Två år irad nu, både sommaren 2011 och 2012, startade upp en tävlingsdiet båda med målet om att stå på  scen på Luciapokalen i december. Men så är inte planen för iår och det känns faktiskt ganska konstigt, att det för mig istället är typ 5-6 månader kvar innan jag planerar för att starta någon tävlingsdiet. Och sugen blir jag ju såklart på tävling och dietande när flera jag följer alldeles snart skall tävla på Alstömertrofen, har nedräkning mot dietstart inför Luciapokalen eller SM samt några är igång med dieter inför kommande tävlingar i höst. Jättekul att följa dessa inspirerande atleter, men det är lite svårt att inte själv vilja hänga på :)

Samtidigt som det är skönt att inte behöva dieta, måste låta jättekonstigt att ena stunden kunna längta till diet och tävling samtidigt som det ibland är jätteskönt med offseason och uppbyggnad. Men det är just det som  jag tycker är tjusningen, dessa två olika perioder, och båda har sina tjusningar. Lika mycket som det svänger angående att tycka det är skönt med uppbyggnad och vilja dieta igen så svänger känslan om offseasonformen. Ena dagen känns formen bra och tycker mig ha lagt på mig en större muskelmassa medan andra dagar inte alls känns det samma då jag bara känner mig liten muskulärt och slät.

Motivationen går också den upp och ner, när det är såpass långt kvar till diet kan det ibland vara svårt med motivationen gällande uppbyggnad  medan andra dagar är det lättare att motivera sig och se målet där långt borta. För målet är ju nu att äta ordentligt med bra mat (ligga lite plus på kontot) för att öka i massa och förbättra delar jag vill förbättra. Ibland trillar jag lätt in i tänket gällande att unna sig lite väl mycket gott, som inte inkluderas i bra mat, "passa på offseason". Så kan jag ju inte tänka ända fram till ihöst och skulle inte tillslut känna mig bekväm för sunden med formen. Och ibland kommer tankar om att lägga in en kortare diet inför sommaren, men diet och ligga minus på matkontot har jag ju inte heller tid med och vill egentligen inte heller då målet fortfarande är att öka i muskemassa. Och andra dagar har jag den där balansen i kroppen gällande kosten, träning och tankarna. Inte lätt och ibland kan jag tycka det är svårare offseason än på diet inför tävling.

Mycket svammel här, förra veckan var en vecka med mycket bra träning men med lite för mycket tankar som inkluderas under "passa på offseason" så den innebar ganska mycket extra gott. Denna veckan hoppas jag träningen går lika bra eller bättre utan detta extra söta.

Jag är sån att när jag väl börjat äta mycket sött så kan jag liksom inte bara övergå till att unna sig ibland, utan jag behöver ett längre upphåll från socker och sötsaker och enklast gör jag detta genom att sätta upp mål om hur lång denna tiden kan vara, så från och med idag och fram till midsommar är det nått slags sockerstopp för mig. Sen är det faktiskt enklare för mig att efter detta "stopp" att bara unna mig ibland. Konstigt men så fungerar jag har jag lärt mig.

Och jag skall nu sluta skriva om mitt svammel och stället stoppa lite mat i magen. Dagens lunch serveras iform av lax, potatis och ärtor.

Skall försöka med några formbilder någon dag här på bloggen, så länge bjuder jag på en bild för ett år sedan när vi var på Mallorca.


Sist vill jag berätta och tipsa om dessa 3 grymma och inspirerande tjejer från Team Purefitness som skall om några få veckor stå på scen på Alströmertrofen den 15:e juni. Frida, Louise och Sanna, gå in och läs deras inspirerande bloggar! Skall bli jättekul att se dessa fina tjejer på scen om några veckor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!