måndag 3 juni 2013

Basförråd

Jag vill att mina matvaror skall finnas hemma, jag vill inte springa och småhandla i tid och otid och upptäcka att något inte finns hemma när jag tänkt tilllaga det eller äta det. Så därför har vi som ett basförråd här hemma med råvaror som nästan alltid finns hemma och tar de slut fylls de ganska snabbt på. Påfyllning sker oftast iform av en storhandling i veckan och på så sätt slipper det handlas mitt i veckan då träningen oftast hägrar på eftermiddagarna och allt för en vecka finns hemma, givetvis behövs vissa saker fyllas på ibland ändå. Basförrådet förändras lite ibland då jag ofta snöar in på olika råvaror och äter mer av olika råvaror i perioder, men i dagsläget ser basförrådet ut ungefär såhär;

I kylen
Kesella - fylls på gemon att vid jämna mellanrum inhandla ett flak på Lidl
Ägg
Lättmjölk
Sojamjölk - nytt inslag sedan en tid tillbaka. Supergott på morgongröten eller i smoothien.
Kaviar
Ost 10%
Bregott mellan
Funlight
Grönsaker - paprika, gurka, morot, lök tillhör basen. Avokado finns med i perioder.
Kokosfett
Lätt cremefraiche/matlagningsgrädde

I frysen
Bär - framförallt hallon och jordgubbar
Mango
Gröna ärtor
Broccoli
Wokgrönsaker
Kyckling
Lax - om ej färsk eller rökt lax ligger i kylen
Nötfärs 10%

I skafferiet
Olja - raps-och olivolja
Potatis
Havregryn
Frukt - framförallt banan. Ofta också äpple och apelsin.
Frön - linfrö och solrosfrön. Igår inhandlades även pumpafrön som kommer och går i perioder
Nötter - nästan alltid bara cashewnötter. Ibland valnötter.
Sötmandlar
Passerade/krossade tomater
Kokosmjölk
Kidneybönor
Kokosflingor
Kaffe
Knäckebröd/finncrips
Råris, quinoa
Makrill- och tonfiskkonserver
Grovt bröd- oftast frökusar
Massa olika kryddor









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!