onsdag 6 november 2013

Vilja

Att sätta upp mål motiverar många, men först måste man ha viljan för att kunna nå sitt uppsatta mål och då menar jag verkligen att vilja. Om vi tar en livsstilsförändring om att exempelvis gå ner i vikt, då blir målet en viktnedgång och kanske denna sätts upp i siffror. Men för att kunna gå ner i vikt måste viljan finnas och innan behöver kunskap inhämtas eller om man tar hjälp av någon som har kunskapen. Det är inte så svårt att gå ner i vikt, gör av med mer energi än vad du stoppar i dig så kommer viktnedgången sägs det och så är det ju rent matematiskt, men varför är det så svårt att genomföra den. Detta är något jag tänkt på under en tid, att vilja gå ner i vikt är ganska vanligt förekommande och det pratas ofta om ämnet och media sprutar ut olika "metoder" för att lyckas med detta så nu för tiden känns det mer som att först hitta sin "metod". Jag tycker mer det skall vara att hitta sig själv och vad som fungerar för en själv. Det är också en lång väg mellan att vilja till att verkligen genomföra det, det pratas om att vilja men att komma till sak och göra något åt det tycks vara svårt många gånger. Lättare att fortsatta i samma fotspår och vänta på att någon annan gör jobbet åt en? Nu kanske jag låter en aning bitter men jag börjar tröttna på att det alltid skall hittas den enklaste, snabbaste och minst krävande vägen, helst skall någon göra det åt en. Ja vägen är lång mellan att vilja till att verkligen vilja och göra något åt det och javisst kan det vara svårt och läser man kvällstidningarna blir det ju inte direkt lättare då de säger olika varje dag. Inhämta kunskap någon annanstans ifrån är mitt tips, kanske ser du något i någon kvällstidning som låter intressant men kolla upp det mer. 5:2 dieten innebär tex inte att helt fasta (vara utan mat) två dagar i veckan! Bereda sig på förändring och att det kommer krävas saker för att förändringen skall kunna ske, visst tycker jag att det bästa är att göra det så enkelt som möjligt och inte krångla till det för mycket men fortfarande kommer det ju krävas endel. Målet skall vara realistiskt, är det för stort kan det lättare kännas som en omöjlighet och då är det bättre att sätta upp mindre delmål för att till slut lyckas med det stora målet. En annan viktig sak är att anpassa till sin vardag och arbete, det krånglas till för mycket ibland tycker jag. Att göra precis som någon annan gör är inte alla gånger så bra då alla lever på olika sätt. Hitta vägar som fungerar för sig själv och ta hjälp eller läs hur andra gör som är i ungefär samma situation, finns ju hur mycket som helst att läsa nu för tiden. Jag finner själv ofta inspiration från andra bloggare som tipsar om olika saker eller berättar om sin vardag som inspirerar mig och ger mig infallsvinklar på hur jag själv kan göra.

Motivationen går alltid upp och ner, ibland är det bara att gå ut i löpspåret eller till gymmet även om viljan och motivationen inte riktigt finns där. Bara att göra utan att tänka så mycket, motivationen kommer tillbaka och gör den inte det får något nytt införas som gör det hela roligare och motivationen kommer tillbaka. Sen motiveras vi av olika saker och även här får man lära sig hur man själv fungerar. Inte sitta och vänta in motivationen alltså!

En annan viktig sak är att tro på sig själv och tro att man kan lyckas vilket inte är det lättaste alla gånger och då kan sättet att sätta upp små delmål på vägen göra så att denna tron på sig själv stärks efter vägens gång och när olika delmål uppnås.

Mitt tips är att ta hjälp av någon som du kan samtala med och få hjälp av för att kunna genomföra den förändring du vill göra, någon som kan stötta och peppa i början eller hela vägen imål. Att sätta upp ett mål, genomföra vägen dit och nå målet är något som är otroligt stärkande för sig själv och bjuder på en kanonhärlig känsla.

Andra tips är

-att fokusera på det positiva
-se inte saker och ting som förbjudet
-strunta i vad andra kanske tycker och tänker, kanske är det bara du som tror att andra tycker och tänker
-kör på din grej!
-TRO PÅ SIG SJÄLV!

Detta var några ord från mig idag :)

Bild: google







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!