torsdag 2 februari 2012

Läsarfråga

Fick en fråga får några dagar sedan här på bloggen :) Jättekul att få frågor och ställ gärna frågor ni läsare funderar på så kan jag ta upp det i ett blogginlägg. Jag skriver gärna om olika ämnen men det är svårt att komma på ibland om vad jag skall skriva om utifrån mina egna erfarenheter och kunskaper, men frågan jag fick häromdagen inspirerade mig att svara genom ett blogginlägg :) Så fråga gärna på!

Frågan handlade om konditionsträning direkt efter ett gympass, om det stämde att det bryter ner musklerna mer. Att det skulle inverka negativt på muskeluppbyggnaden.

Nu när jag kör en uppbyggnadsperiod så kör jag inte alls lika mycket cardio som under diet för att jag just skall maximera min muskeluppbyggnad, hjärtat är ju också en viktig muskel och därför har jag kvar lite cardio för att hjärtat skall få jobba och konditionen skall upprätthållas på ett någorlunda sätt och att jag skall hålla en form jag är nöjd med året om.

Att köra cardio efter styrkan ökar fettförbränningen, därför kör jag alltid cardio efter styrkan om jag skall köra båda under ett och samma pass. Mest energi och fokus på styrkan för att sedan ta tag i cardion efter styrkan.

För att bygga muskler krävs att man äter ordentligt innan och efter passen och i tillräcklig mängd för att kroppen skall prioritera muskeluppbyggnad. För lite mat, att man ligger på ett för stort underskott, gynnar inte muskeluppbyggnaden, så väljer man att köra mycket cardio under uppbyggnad får man äta desto mer för att kunna bygga muskler. Då gör man av med mer och mer behöver intas för att upprätthålla bra balans.

Så maten är viktigt och inte minst återhämtningen, all träning bryter ner musklerna och därför är det viktigt med återhämtning i form av mat och vila efter passen för att bygga upp musklerna.

Jag tror inte att cardio efter styrkan bryter ner musklerna mer, jag tror mycket hänger mer på en bra återhämtning och äta ordentligt. Att köra ett kort cardiopass på cirka 20 minuter tror jag istället kan gynna sin förbränning och konditionen på en bra nivå och för att musklerna får bra syretillförsel under styrketräning. Sen tror jag att man under uppbyggnad skall hålla träningen till en begränsad tid, inte hålla på för länge. Jag har nu en maxgräns på en timme för styrkepassen, de går ofta fortare så 45-60 minuter spenderar jag i gymmet. Då äter jag cirka 2 timmar innan, vanligtvis ett bra mellanmål bestående av protein, fett och kolhydrater, och sedan strax innan fyller på med lite snabba kolhydrater och protein och efter träningen är det en ordentlig måltid som väntar, lunch eller middag (beror på när jag tränar på dagen) Passen skall vara snabba och effektiva.

Så svaret skulle jag säga hänger på en bra återhämtning och god kosthållning för att bygga muskler och inte bryta ner dem. Kosttillskott hjälper och gynnar min återhämtning och uppbyggnad men viktigast är absolut maten och effektiv och bra träning.

1 kommentar:

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!