tisdag 8 januari 2013

Body Fitness och Styrkelyft?

Fick en mycket bra fråga här på bloggen idag som jag tänkte ägna detta inlägg till. Kul med frågor som ger idéer till olika inlägg :)

Frågan var;

"Är det inte en liten konflikt för kroppen att träna för bodybuilding-tävlingar och styrketävlingar samtidigt? Gymmar man inte på olika sätt?"

Nu är jag inte expert på styrkelyft (SL) utan min erfarenhet, inte någon expert där heller, ligger mer på fitnessidan men att tävla i både Body Fitness (BF), som i mitt fall, och SL under samma period tror jag inte är så gynnsamt för att få ett bra resultat i SL då styrkan i slutet av en tävlingsdiet inför en BF- tävling inte är på topp. Jag hade ju inte det bästa grunden, 21 veckors diet, inför min första SL tävling, men då ställde jag mest upp för att prova och för en rolig grej och visst var inte inga maxlyft jag gjorde på den tävlingen om jag jämför med vikter jag tar när jag inte går på tävlingdiet inför BF tävling. Utan skall man tävla i båda tror jag det är bättre att lägga SL-tävlingar under uppbyggnadsperiod då man inte går på tävlingsdiet inför BF-tävling. Då ligger intaget kostmässigt på +, alltså att man äter lite mer än vad man gör av med för att kroppen skall kunna lägga på sig muskelmassa vilket ofta är målet med en uppbyggnadsperiod och på så sätt har man mer energi och blir starkare.

Träningsmässigt så går många som har som mål att tävla i SL efter olika scheman vad jag förstått för att utveckla styrka och teknik i de tre grenarna bänkpress, knäböj och marklyft. Jag har aldrig kört efter något sådant schema men vad jag förstått så innebär dessa scheman att man ibland kör lättare teknikpass med fler reps och ibland kör på maxvikter och ibland något därimellan :) men jag skall egentligen inte skriva så mycket om detta då jag inte vet så mycket om det mer än att de tre SL- grenarna präglar typisk SL-träning mycket, men även andra "vanliga" övningar i gymmet körs en hel del har jag sett som komplement kanske? Så jag tycker min träning under uppbyggnadsperiod liknar SL-träning ganska mycket, då bänkpress, knäböj och marklyft är superbra basövningar för att bygga massa på :) Jag körde mycket olika under min uppbyggnadsperiod, perioder med få reps, maxvikter där jag ibland enbart körde 1 reps och perioder där jag körde fler reps och där liknades träningen som vid SL. Under diet kör jag också mycket bänkpress, knäböj och marklyft men inte på några maxvikter och inte alldeles för få reps heller men då har jag mer tänkt på tekniken för att utveckla denna också. Vad som skiljer SL och BF, som jag tänker, är att i SL är man mer ute efter att bli stark och ta så mycket som möjligt viktmässigt då det är det som räknas på tävlingarna medan som jag under uppbyggnadsperiod inför BF- tävling är mer ute efter att bygga massa och förbättra delar jag behöver utveckla eftersom det är det som räknas i tävlingssammanhang. Så lite olika fokus är det, finns likheter och olikheter men jag tror man kan kombinera tävlande i BF och SL men då kanske inte samtidigt/under samma period och kanske bör träningen läggas upp lite annorlunda. Har någon med mer erfarenhet något att tillägga eller är jag ute och cyklar helt? :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!