onsdag 20 mars 2013

Bli bättre

Det här med att se sin tävlingform försvinna, eller slätas ut. Konturer och muskeldefinitionerna suddas ut och vikten på vågen går upp efter en tävling. Det kan många gånger kännas ganska jobbigt samtidigt som det är helt normalt, för den form man har i slutet av en tävlingdiet och under själva tävlingen är ohållbar och inte hälsosam att hålla en längre tid. Kroppen är under stress och vill lägga på sig mer fett och höja vätskenivåerna efter en tävling, skallen skall hänga med som det kanske inte alla gånger gör. Jag kände mer av denna svårighet efter denna tävlingen än efter den förra. Jag tyckte såklart det var helt underbart att bara få äta vad jag ville efter tävlingen men samtidigt höll sig tankarna på att föröka hålla en bra form kvar, att sakta men säkert gå upp i vikt. Nu höll ju även jag diet en stund efter några veckors paus under december för att jag ställa upp på tävling i april, BMR, men som jag sedan efter lite tänkande avbröt då motivationen inte fanns där och mycket annat hände omkring mig, ett beslut jag absolut inte ångrar. Kroppen kändes samtidigt väldigt sliten och trött efter 21 veckors diet inför Luciapokalen i december så jag tror det helt klart var ett bra beslut att avbryta dieten.

Men att se tävlingsformen försvinna känns lite dubbelt, skönt fast samtidigt ganska jobbigt. Att inte längre behöva väga all mat, utföra massa cardio m.m.

Men för att bli bättre som mitt mål är inför nästa tävling, alltså att bygga mer muskler gäller det nu att äta bra mat och ligga på + gällande matintaget så kroppen har möjlighet att lägga bygga de musklerna jag vill att den gör samtidigt vill jag hålla en bra form för att ha ett bättre utgångsläge inför nästa diet och känna mig bekväm i kroppen offseason. Tror jag fortfarande är lite snål på matintaget, äter nog lite för lite, och blir ofta sugen på annat som inte går under kategorin bra mat utan borde gå under kategorin onyttig skit och börjar jag med denna skit är det svårt att sluta äta det. Så jag har hamnat i dessa perioder i mellanåt sedan dietandet. Så jag skall nu öka på mitt bra matintag för att då förhoppningsvis inte bli lika sugen på denna skit och ge min kropp större möjlighet att bygga muskler!

Det är nu 8 veckor sedan jag avbröt diet inför BMR och 15 veckor på lördag som jag stod på scen på Luciapokalen. Vägde 57 kg veckan innan Luciapokalen i december och mellan 59-60 kg innan jag avbröt satsningen till BMR och dagens siffror på vågen visar mellan 64-65kg.

Det är hög tid att nu tänka mer på uppbyggnad än vad jag gjort hittills. Äta mindre skit och äta mer bra mat! Träna tungt och fokuserat! Så får vi se när min nästa tävling blir men allt för långt borta är den inte hoppas jag :)

Lite tankar från mig denna onsdag, lite svårt att få ner saker och ting som kretsar i skallen i ord ibland men lite kanske ni förstår av detta svammel :)


Nej dags för lite sen lunch innan ett pass i gymmet väntar. Idag bjuder jag mig själv på lax, massa gröna ärtor och knäckebröd som en knaprig och god kolhydratskälla :)

Nästa tävling skall det se ännu bättre ut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!