söndag 14 april 2013

Min nästa tävling - planen är färdig

Nu är det bestämt, gått runt och tänkt fram och tillbaka på vilket tävling som blir mitt nästa mål och jag valde mellan att tävla redan iår igen på Decembercupen och Luciapokalen eller vänta och tävla om ett år på Battle of Scandinavia 2014. Efter många tankar fram och tillbaka var jag lite mer inne på ett av mina alternativ, men det var inte förrens efter jag pratat lite med Madde under förra helgens teamträff som jag bestämde mig. Bra att Madde sa vad hon tyckte, annars hade jag nog gått runt i evigheter och tänkt innan jag bestämt mig :)

Så vad har jag bestämt mig för tror ni? :)

Då jag själv inte tycker jag kommit igång ordentligt med uppbyggnadsperioden efter föregående diet, har varit lite försiktig med kosten (ätit för lite) och hållt kvar endel cardio och motivationen har det varit lite sisådär med då jag inte haft ett bestämt mål att sträva efter, en plan att följa. Så för att få en längre uppbyggnadsperiod så har jag bestämt mig för att inte tävla iår utan tävla igen om ett år och då på Battle of Scandinavia i mars nästa år. :)

Det känns nu mycket bättre, att jag bestämt mig. Satt hela tågresan hem från teamträffen förra helgen och la upp planen som lyder som följer...

Uppbyggnad fram till i höst/vinter någon gång, beroende på utgångsläge, troligen i november någon gång och då starta upp tävlingsdieten. Och vad innebär då uppbyggnad? Jo att jag skall bygga upp min muskelmassa och förbättra de delar jag vill förbättra inför nästa tävling. Rygg och framsida lår ligger högst upp på den listan :)

Så från och med denna veckan har jag lagt om både träningen och kosten för att gynna min muskeluppbyggnad så mycket som möjligt.

Gällande kosten har jag helt enkelt ökat på intaget, äter nu ungefär 2400 kcal per dag med fördelningen 30% protein, 30% fett och 40% kolhydrater och jag kommer såklart modifiera detta vartefter hur vikten rör sig. Under uppbyggnad får jag ju räkna med att vikten går upp och det skall den men kanske inte för snabbt. Så jag kommer sänka eller höja intaget beroende på hur detta utvecklar sig. Troligen kommer nog intaget höjas ännu mer.

Denna veckan och ytterligare 7 veckor till kommer jag köra på detta upplägget gällande träningen:

5 styrkepass i veckan där jag ligger på ca 8 reps per set.
1 intervallpass
1 distanslöppass
1-2 morgonpromenader eller cykling om jag har lust vilket jag ju ibland har, finns ju inget bättra sätt att starta dagen :)

2 pass för rygg under denna perioden för att ge den lite extra kärlek :)

Efter dessa 8 veckor kommer jag köra en kortare period med färre repsantal.


Nu har jag målet i sikte, så nu är det bara att följa min plan och köra på!

Följ gärna min resa fram till scenen i mars nästa år.

Mot Battle of Scandinavia 2014





2 kommentarer:

  1. Var går den tävlingn av stapeln?
    Ifall man ska dit å heja.. ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!