tisdag 6 december 2011

Min debut på Body Fitness scenen

I lördags gjorde jag min debut på Body Fitness scenen på Luciapokalen 2011. Jag nådde mitt mål som var att ställa upp i tävlingen efter 18 veckors dietande.

Tänkte i detta inlägget berätta hur jag upplevde och gjorde under hela helgen :)

I fredags vaknade jag här hemma i Karlstad, sista formchecken dagen innan tävlingen visade vikten 55,6 kg efter laddning och tömning. Så på mina 18 veckors dietande gick jag ner 11,5kg. Den sista veckan rasade vikten mycket då laddning och tömning fungerade bra på mig. Så på fredagen kände jag mig jätteplatt och jättesmal men som tur var blev det i fredags dags att fylla på med kolhydrater för att få ökat tryck i musklerna. Startade fredagen efter formcheck med frukost som bestod av osaltad torsk och potatis :) Hela fredagen åt jag osaltad torsk och potatis eller råris.

Hemma innan avfärd

Packad och klar
Vid niotiden hämtade mamma och syrran upp mig och resan mot Göteborg och hotellet startade. Tog mina sista klunkar vatten inför tävlingen under resan ner. Efter lunchtid var jag framme och incheckad på Hotell Panorama i Göteborg. Innan första färgläggningen (som skedde på hotellet) kollade coach Madde min form och tryck i musklerna och jag fick börja käka extra mycket ris innan jag fick mitt första färglager.

Efter första färglagret. Jag, teamkamrat Carro och coach Madde. Bild lånad av coach Madde.

På plats på hotellet fick jag våra supersnygga teamdräkter från vår sponsor Dcore. Bild lånad av coach Madde.
Att få färg lagd på hela kroppen var en mer än sagt en annorlunda upplevelse, det var bara att hoppa ur alla sina kläder och in i ett litet tält med badmössa på huvudet och bli sprayad från topp till tå :)  Jag fick totalt 3 lager färg innan jag stod på scen. Efter första lagret blev det lite vila på hotellrummet innan jag återigen innan jag skulle äta mer mat kollade formen och trycket med coach Madde och coach Minette. Fick återigen äta extra mycket ris till torsken :)

Koll av form och tryck. Extra ris gjorde gott för trycket! Bild lånad av coach Madde.
Efter en stor portion ris och torsk var det dags för att återigen få ett lager med färg på kroppen.


Efter 2 lager färg.
Efter andra lagret färg träffades teamet och det var dags för inregistrering till tävlingen, även detta skedde på hotellet. Blev inmätt på 167cm och kom då att tävla i mellanklassen. Fick även startnummer 167.


Efter inregistrering träffades teamet och planerade inför lördagsmorgonen och vad vi alla skulle börja med att äta när vi vaknade på tävlingsdagen. Form och tryck kollades igen och jag fick återigen käka extra ris till sista målet innan läggdags och skulle på lördagsmorgonen börja äta riskakor :)

Så innan sängdags åt jag en stor portion råris och banan :) Somnade gott och mätt i magen.

Vaknade av mig själv vid 6-tiden på lördagsmorgonen. Kände mig lugn men samtidigt hade pirr i magen.

Riskakor till frukost på tävlingsdagen
Vid 8-tiden åkte jag med coach Minette ner till Svenska mässan och hela teamet tog plats backstage. Fick nu börja käka riskakor med sylt och nutella på. Hur gott som helst var det :) Blev sminkad av Minette och fick sista lagret färg mellan alla riskakor :)

Bild lånad av coach Madde


Sminkad
Vid 09:40 gick korta klassen på scenen och vi som skulle upp i mellanklassen startade att pumpa upp backstage och blev insmorda i gel och den svarta bikinin hoppades i. Nu började jag bli riktigt nervös! Fler riskakor åts, även någon skumtomte och Minette matade oss med donuts :) Vet inte riktigt tiden men strax innan den korta klassen var klara på scen radades vi i mellanklassen upp och gick ut till scenen. Precis bakom scenen stod vi och pumpade innan det var dags att gå ut på scen när korta klassen var klara. När jag stod här vart jag riktigt nervös och tänkte "vad håller jag på med?" Försökte lugna mig och fortsatta pumpa. Coach Minette var med hela tiden bakom scenen och stöttade oss. Sen var det dags att gå ut på scen!







Efter en första särbedömning fick vi 18 tjejer i mellanklassen gå bakom scenen för att få reda på vilka 15 som gick vidare till semifinal. Jag gick vidare till semifinal vilket var otroligt roligt och jag fick återigen äntra scenen. Nervositeten som jag kände bakom scenen innan jag gick upp på scenen första gången var som bortblåst, jag tyckte bara att det var jättekul att stå på scen och jag kände mig säker på scen. I semifinalen fick jag gå fram på två särbedömningar. Efter semifinalen fick vi gå av scenen och vänta backstage för att få reda på vilka 6 som gått vidare till final. Tänkte här att jag nog troligtvis inte gick till final men nervöst var det innan vi fick reda på vilka 6 som gått till final. Jag var supernöjd backstage med vad jag presterat på scen och kände att jag tyckte det var jättekul att stå på scen. Till slut fick vi reda på vilka som gått till final och jag var inte en av dem. Jag fick placering 15, givetvis hade det varit roligt med en högre placering men jag var helt klart jättenöjd med att jag gått till semifinal :) Nu fick jag äntligen dricka, hade packat med en mer med päronsmak som jag slukade ganska snabbt och åt resten av mina skumtomtar :)

Innan finalerna skulle starta gick vi ut på mässan och besökte våra sponsorer Olimp och Dcore. Sedan gick jag tillbaka backstage och åt en proteinbar och efterlängtade saltade caschewnötter, sedan gick jag och träffade Rickard, mamma, syrran, pappa och Lillemor framför scen. Träffade även Elinor och Tirre som var där och tittade på mig :) Rickard var gullig och gick och köpte något att dricka till mig och kom tillbaka med en stor lussebulle, smootie och cola :) Satt och kollade på Body Fitness finalerna samtidigt som jag njöt av lussebulle, smootie och kall cola :) Teamkamrat Linda kammade hem segern i mellanklassen :)

Efter finalerna packade jag ihop mina saker backstage och jag, Rickard, mamma, syrran, pappa och Lillemor gick för att äta något tillsammans. Vi fann en mysig, lugn restaurang :)


God grillad panimi blev mitt första mål mat efter tävlingen. Fick dock inte ner så mycket då magen blev alldeles proppfull.
Efter en trevlig middag gick jag tillbaka till hotellet och på vägen slank jag in på en affär och köpte med...

 Senare på kvällen begav jag och Rickard oss till min kära vän Elinor och umgicks en stund med henne innan jag och Rickard gick till eftersläppet till branchmiddagen dit många tävlande och branchmänniskor kom. Vi stannande inte så länge då jag var sååå trött men en stund var vi där och njöt av ett glas vitt vin och träffade och såg många i "fitnessbranchen".

Söndagen startade med hotellfrukost! Yoghurt, pannkakor och rostade smörgåsar med marmelad och ost åkte ner i magen innan den blev proppmät :) Var verkligen jättegott med denna efterlängtade frukosten :)

Formen dagen efter

Formen dagen efter
På söndagen tog jag mig en sväng på Fitnessfestivalens mässa, där jag köpte två smartshakes och gick runt och kollade bland alla montrar.


På eftermiddagen var det fikadags hemma hos Elinor :) En god och trevlig fika i kära vänners lag. På kvällen begav jag och Rickard oss hem till syrran för tacokväll, som jag beställt i förväg :) Hemskt gott med tacos jag inte ätit på länge, blev dock mätt för fort :P

På måndagen vaknade vi upp hos syrran och efter frukost och lite kollande i affärer på Frölunda torg styrde vi bilen hem till Karlstad igen. Skönt att komma hem efter en helt oförglömlig helg! Helgen gick jättefort och jag försökte njuta av varje stund.

Sammanfattningsvis är jag jättenöjd över min prestation i tävlingen och att jag klarat av att dieta i 18 veckor och kommit i en form jag var jättenöjd över och detta hade aldrig varit möjligt utan stödet och hjälpen av världens bästa team, Team Pure Fitness med allt från upplägg, poseringsträning, stödet och hjälpen på tävlingsdagen och allt stöd, peppning och hjälp under dieten.



Och jag måste erkänna att redan nu finns en känsla i kroppen om att jag skulle vilja göra om detta. Kanske revanch nästa år? :P

1 kommentar:

  1. Det är nästan så att man blir sugen själv ju ;D tror dock inte att jag har den viljan i 18 veckor, haha :P
    Kram Lina

    SvaraRadera

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!