onsdag 30 mars 2011

Mitt träningsupplägg under våren

Jag har inga bestämda dagar varje vecka, att jag ska köra något en viss dag utan jag planerar vecka för vecka utifrån jobb och när jag är ledig. Men detta försöker jag planera in varje vecka:
  • 4-5 gympass.
  • 3 konditionspass
Just nu gällande kondition är det mest jogging och det kommer nog bli så nu när snön försvinner också. Annars är det ju kul med något gympapass eller spinningpass också.
Med gympassen tänker jag att varje vecka försöka gå igenom hela kroppen men att verkligen försöka få till ett ryggpass och ett benpass varje vecka då det är just dessa delar jag vill utveckla. Dessa två muskelgrupper brukar bli två separat pass och sedan 2-3 pass till där jag kombinerar ihop resterande muskelgrupper lite olika beroende på hur veckans jobb ser ut. Rygg och benpasset läggs kvällstid då det brukar vara min bästa styrketid. De flesta gympassen brukar bli på kvällen och konditionspassen på förmiddagar på lediga dagar eller de dagar jag jobbar kvällspass.
Uppläggen för gympassen har jag senaste tiden ändrat lite på som jag tycker verkar vara bra, så jag tänker fortsätta så framöver. För varje muskelgrupp startar jag, efter uppvärmning, med 2 tyngre övningar med 4 set med 4-8 reps och avslutar muskelgrupperna med 1-2 övningar med lättare vikter och 3 set med 10-15 reps med kort vila imellan seten för att pumpa ur det sista. Ungefär 3-4 övningar per muskelgrupp förutom ben, rygg och axlar där jag brukar köra flera övningar. De ev övningarna jag kör mellan de två tyngre och de lättare övningarna kör jag i 3 set med 8 reps i varje set. Ibland kan jag tycka det är kul med maxningar och köra lite stegset. Så jag föröker variera!
Och inte att glömma, vardagsmotionen, då jag cyklar till och från jobbet. Cirka 4 km enkel väg. Det blir några mil per vecka det om jag jobbar några pass :)
Jag hade som mål att jogga en mil, som jag klarade i lördags :) Tror det är positivt att ha någon morot med sin träning så man kan motivera sig. Jag ska inte stoppa under stolen med att jag tycker det är roligare med styrketräning i jämförelse med konditionsträning så därför tror jag att det är bra att jag har en morot gällande konditionsträningen :P Så jag ska nu fundera ut en ny utmaning gällande min konditionsträning.

En annan morot eller kanske inte morot utan något jag ser fram emot händer i maj, då åker jag med mamma och syrran på träningsresa! Massa träning en hel vecka i solen och värmen. Ska bli riktigt kul :) Jo det är en morot! Att hålla igång konditionen för den veckan då det kommer bli mycket olika pass och inte så mycket styrketräning. Kan ju vara kul om konditionen är någorlunda bra så jag orkar :P
Det var det hela :P Endel skrivande som jag hoppas är roligt att läsa och jag hoppas någon kan få ut något tips av det jag skrivit eller bli inspirerad.
Har du någon morot?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!