onsdag 4 april 2012

Morgonlöp och rätt storlek

Nu är mina nya löparskor invigda och vilken skillnad! Var som att skutta runt på rosa moln om jag jämför med mina gamla, alldeles för gamla, löparskor. Väldigt sköna, bekväma och jag känner att jag valt rätt storlek så mina fötter får gott om plats under löpningen.

Många tror jag köper för små skor, jag har varit en av dem som köpt för små skor. Vid löpning eller annan träning expanderar foten i skon och i ett löpsteg åker foten fram i skon och därför är det viktigt att när man står i vanlig rak position ha cirka 1 cm mellan stortå och spetsen på skon, då kan man även prova att gå fram på stå som i ett löpsteg och se att inte stortån trycks mot skospetsen. Jag har vanligtvis storlek 38-38,5 på min fot, min nya löpsko har storlek 39.5.

De nya dojjorna invigdes på en morgonrunda på 5km och återigen en tid under 30 minuter :) En lite annorlunda runda med mer backar i jämförelse med den rundan jag brukar ta.

5 km på tiden 29:18 minuter, första kilometern - 6:23 minuter, andra - 6:00 minuter, tredje - 5:56 minuter, fjärde - 5:28 minuter och sista och femte kilometern 5:31 minuter. Kul med pulsklocka måste jag säga! :)

I eftermiddag och ikväll väntar jobb så därför blir det om några timmar ett pass i gymmet!

Ha en fin onsdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!