fredag 6 januari 2012

Det här med matvanor

Nytt år och nya vanor?

Det är ett väldigt ståhej med nya vanor när det blivit nytt år, media prackar på oss massa om hur och vad man skall göra för att lyckas uppnå sina nyårslöften. Jag tycker även det diskuteras endel om träning och kost i sin närhet, här hemma diskuterar vi endel, med vänner och andra. Att ändra sin matvanor och äta bättre är ett klassiskt nyårslöfte, även som att börja träna. Men jag tänkte ta upp detta med att få bättre matvanor och det jag undrar över och har lite svårt att förstå är varför göra något så enkelt så svårt? Många börjar med kan inte hålla sina nya vanor, det är för jobbigt och tidskrävande, det är svårt osv. Ursäkterna eller bortförklaringarna är många. Jag tror tankarna i huvudet gör det svårt/jobbigt/tidskrävande när det i verkligheten är något enkelt. Visst är det ovant att ändra på saker och det tar en en viss tid innan man förvandlat sina gamla rutiner och vanor till de nya, men att få dem att hålla tror jag på att hålla det enkelt. Gå efter något speciell diet går helt bort enligt mig, att till exempel inte äta några kolhydrater är något jag inte förespråkar!

Det behöver inte alls vara tidskrävande, nyttig och bra mat kan man göra snabbt och enkelt. Inga krångliga recept eller långkok. Tar väl lika lång tid att steka falukorv och koka snabbmakaroner som att steka skivad kycklingfilé med goda kryddor och koka bulgur till? Finns det något lättare mellanmål att ta med sig som en kesellaburk och lite nötter?

För att ändra sina matvanor behövs: Lite kunskap och kännedom och vilja!

Ät många mål om dagen! 6 stycken då håller och ökar fettförbränningen över hela dagen. Det är som att hålla en eld igång, äter man ofta eldar det på hela tiden och äter man för sällan hinner elden slockna imellan. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål.

Något jag förespråkar är att äta bra mat och äta av alla våra viktiga näringsämnen protein, kolhydrater och fett, likaså vitaminer och mineraler vilket man får i sig med en bra kost. Det som kan hoppas över är de snabba kolhydraterna och istället äta långsamma kolhydrater. Byt ut det vita brödet till mörkt/grovt bröd eller knäckebröd, snabbmakaroner till fullkornspasta eller bulgur, den söta yoghurten till naturell yoghurt. Med bra mat menar jag bra råvaror som inte är hel eller halvfabrikat. Så falukorven och köpta köttbullar går helt bort för mig istället kycklingfilé, lax eller nötfärs på min tallrik. Grädden kan lätt bytas ut mot lätt creme fraiche, olja eller varför inte kokosmjölk. Mycket frukt och grönt ger bra tillförsel av de flesta mineraler och vitaminer och är förbaskat gott. Ha ägg och kaviar på mackan istället för skinkost. Helt bort med läsk, massa onödiga snabba kolhydrater, även så lightläsk tycker jag skall undvikas då jag tror de påverkar kroppen likvärdigt som sockrad läsk även om lightläsken är nästan kalorifri. Jag väljer lightläsken före den sockrade de gånger jag dricker läsk, men jag har skall framöver försöka sluta helt med läsk överhuvudtaget.

Äta bra på veckorna och unna sig på helgerna är också något jag förespråkar och även unna sig lite vardagsgott ibland också. Det man verkligen tycker om skall man inte helt ta bort. Om cocacola är något man verkligen tycker om varför inte ta något/några glas på helgen?

Maten skall vara god och njutningsfull och det skall inte glömmas bort :)

Oj vad jag babbla på, men här var lite om vad JAG tycker om det här med matvanor.

Idag är det ju fredag och fredagsmys, undra hur många som äter fredagsmysklassikern tacos idag? :) Tacos är något jag tycker är supergott och bra att äta. Jag brukar byta ut creme fraichesåsen och göra en vit sås på kesella med vitlök och kryddor i, jag använder alltid nötfärs eller älgfärs och massa grönsaker till och givetvis mjukt tacobröd eller natchochips till. Här blir det inte tacos faktiskt utan istället lax och potatis med grönsaker till, gott det med även om jag nu blev mer sugen på tacos :)

Ha en fin kväll!

Kram*

1 kommentar:

  1. Mycket bra skrivet! Håller med dig. Det verkar tyvärr finnas någon förutfattad mening hos vanliga "svenssons" att det är krångligt och jobbigt att leva hälsosamt. Keep it simple. =) Lycka till med "bygget"! Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!