tisdag 24 januari 2012

Sött blir det

Hörde på radion i morse att vi i Sverige äter 15 kg godis och 16 kg konditorirvarot/kaffebröd per år! 

Totalt 31 kg sötsaker varje år.

Det är nästan 300g godis i veckan och nästan 350g fikabröd varje vecka! 

Varje dag blir det 43g godis och 54g fikabröd.

Jag äter nog 300 g godis i veckan men då allt på gång :) Så jag håller nog statistiken uppe på just godisfronten men på fikabrödsfronten håller jag nog inte måttet på 16kg på ett år eller 350g fikabröd per vecka även om jag tycker om mycket olika fikarelaterade saker så blir det inte just fika så ofta för mig men ibland. Tycker det är intressant med matvanor och hur vi förhåller oss till mat och vanor kring mat. Många olika vanor finns det, bra som dåliga.

Jag äter i regel mer än många när jag pratar mat som ofta är ett samtalsämne i olika sammanhang. För mig är det en självklarhet att äta 6 gånger om dagen och håller mig för det mesta till vad andra tycker är nyttig mat. Skulle aldrig klara, eller klara skulle jag givetvis göra men skulle inte känna mig särskilt pigg om jag bara åt 3 gånger om dagen. Och då skulle jag vara mer sugen på sött. Att äta ofta bidrar till att sötsuget minskar då blodsockret ligger på en jämnare nivå under dagen. Det hinner inte sjunka så mycket mellan måltiderna. Så vill man bli av med sötsug tror jag på att äta oftare och proteinrikt.


2 kommentarer:

  1. Lite crazy när alla siffrorna kommer upp på en gång...!
    Jag äter också givetvis 6 gångar per dag. Ett måste för mig också med mat 6 gångar för att upprätthålla stabilt energinivå och hålla suget hyfsat undan!

    SvaraRadera
  2. Jag hjälper också till att dra upp statistiken på godis. Rejält! =) men för nått år sen åt vi 17 kg godis per år så nån måste ju äta mindre i alla fall.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!