söndag 7 oktober 2012

Dietvecka 12 och nya upplägg

Ytterligare en vecka till räkning, dietat 12 veckor nu och bara 9 kvar. Det är först nu vid "halvtid" som jag nu insett att shit det är inte så länge kvar till tävlingsdags. Vissa dagar känner jag att jag fortfarande har god tid att hinna komma i tävlingsform medans andra dagar känns det helt tvärtom. Men tror detta tänkande är helt normalt vid en tävlingssatsning och tänker jag till lite mer och knuffar bort de där panikkänslorna om att tiden är för knapp så kommer jag säkert hinna komma i tävlingsform och bättre form än vid förra tävlingen. Så idag tar jag det med ro, vilket jag tror är mycket bättre :)

Denna vecka har ju som ni säkert redan läst bjudit mig på en seg och mesig förkylning som satt lite stopp för mig, har orkat träna lugnt men inte orkat köra på som vanligt. Så löpningarna på morgonen har bytts ut till promenader, 4 morgonpromenader och 2 mornar har startats på cykel. Idag bytte jag dagens långa intervallpass mot en härlig morgonpromenad i solen och torsdagens långa intervallpas byttes ut mot ett "vanligt" cykelpass. Några styrkepass har även också hoppats över så att viktnedgången inte var så stor var ganska väntat denna vecka men 0,3kg denna veckan är jag nöjd med efter omständigheterna :)

Så nu efter denna "lugna" vecka är jag mer än taggad att köra på ordentligt och jag hoppas att jag imorgon vaknar pigg och helt frisk för då startar jag upp med det nya upplägget som jag skall följa i 4 veckorstid. När jag läste uppläggen igår så blev jag jätteglad, nästan lyrisk. Shit vilket roligt upplägg, tänkte jag.

Kostmässigt kommer maten sänkas lite lite, äter fortfarande relativt mycket och maten kommer bestå av en hel del räkor som bara är så gott, mycket grönsaker och ägg. Den främsta kolhydratskällan vid lunch och middag är potatis vilket jag heller inte säger nej till :) Ja all mat är supergod så jag är mer än nöjd. Bilder som vanligt kommer jag bjuda på under veckan som kommer.

På träningsfronten däremot har det skett endel förändringar, nu ligger fokus på snabba och effektiva cardiopass, intervaller både på morgonen och efter styrkepassen. Men som sagt korta pass så jag kommer nu träna mindre tidsmässigt än innan. Korta intervallpass på morgonen kommer varvas med löpning på morgonen också. Så cykelpassen och morgonpromenaden är borta även om cykeln finns kvar då jag säkert kommer köra mina korta intervallpass på cykeln. Styrketräningen ligger fortfarande på 5 pass per vecka och fokus på få reps och fler set och inte så många övningar per pass, ett koncept som jag tycker om. Så den tunga styrketräningen fortsätter :) Efter varje styrkepass kör jag ett kort intervallpass på någon motionsmaskin, endast en kvart.

Skall bli mycket roligt och spännande att se hur jag upplever kommande dietvecka :)

Bild från tidigare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!